Sport en beweging

 

Iemand die aan zijn conditie werkt

Sport en beweging zijn, ook voor senioren, tijdsbestedingen die niet alleen goed zijn voor de gezondheid maar ook voor het geestelijk welbevinden. Door de coördinatie te trainen worden de hersenen tot activiteit aangezet. Uiteraard is niet elke sport geschikt om pas op latere leeftijd mee te beginnen. Pleeg dan ook overleg met uw huisarts vooraleer u begint te sporten. Een medische controle is geen overbodige luxe. Dat geldt uiteraard niet als u alleen maar een eindje wilt gaan wandelen of
fietsen. Begin altijd rustig met een nieuwe sportieve activiteit. Meer lichamelijke inspanningen geven meer afvalstoffen in het bloed en het lichaam heeft enige tijd nodig om die grotere toevoer te kunnen verwerken. Drijf de inspanning dan ook geleidelijk op en stop zodra het niet meer gaat. Denk ook aan uw veiligheid: draag aangepaste kleding en schoeisel. Ten slotte is regelmaat heel belangrijk: sport het liefst 2 tot 3 keer per weekgedurende minstens 30 minuten.

Bijna alle senioren kunnen nog aan sport doen omdat er een hele variatie bestaat, van rustig tot meer intensief bewegen. De sporten die het meest door ouderen beoefend worden zijn: fietsen, wandelen, dansen, turnen, zwemmen, langlaufen, golfen enzovoort. Joggen en tennissen zijn vrij belastende sporten die veel training en inspanning vergen. Het is logisch dat senioren die altijd al een sport beoefend hebben, dat gerust kunnen blijven doen. Gewoonlijk dient u wel wat gas terug te nemen. Een degelijke opwarming en regelmatige kortstondige onderbrekingen worden steeds belangrijker.

U kan zelf aan de slag om uw conditie op peil te houden, bijvoorbeeld door dagelijks een flinke wandeling te maken en een paar ontspannings- of yoga-oefeningen te doen. Uiteraard kan u sport ook in groepsverband beoefenen. Voor meer informatie kan u onder meer terecht bij:

 

 

1) Bewegen is goed voor je hart

 

Hart- en vaatziekten zijn de grootste doodsoorzaak in het westen. Vooral duursporten, waar het wandelen toe behoort, zijn de ideale bondgenoten van het hart. Wandelen heeft een positief effect op factoren die hartziekten veroorzaken:

  • Het verlaagt de bloeddruk.
  • Vermindert de kans op diabetes.
  • Vermindert het cholesterolgehalte.
  • Vermindert overtollig vet.
  • Vermindert de kans op aderverkalking.

 

2) Voorkomt overgewicht

 

Bewegen verhoogt de stofwisseling (via spieropbouw en vetafbraak), een belangrijk wapen in het voorkomen en het bestrijden van overgewicht en obesitas. Vandaar de uitspraak: “Het beste dieet is een dieet met een flinke portie beweging.”

 

3) Kan osteoporose voorkomen

 

Vanaf je 35ste worden je beenderen poreuzer en kwetsbaarder. Stilzitten versnelt dit proces. Bewegen houdt je beenderen, spieren en gewrichten stevig, soepel en in conditie. Ook wie last heeft van artritis of osteoporose, heeft baat bij niet belastende bewegingsvormen. Wel is het van belang dat je daarnaast je voeding optimaliseert en dat je voldoende calcium, magnesiumen vitamine D binnen krijgt.

 

4) Kan kanker voorkomen

 

Voor sommige vormen van kanker (dikke darmkanker, borstkanker) is het preventieve effect van voldoende bewegen bewezen. Ook bij tumortherapie blijkt dat wie kan bewegen, daar baat bij heeft en de bijwerkingen beter aankan.

 

5) Kan stress en depressies verminderen

 

Er is een overvloed aan bewijsmateriaal dat mensen die regelmatig lichamelijk actief zijn minder last van stress hebben. Lichamelijke activiteit zorgt voor een verlaging van de (diastolische) bloeddruk en een afname van irritatie. Daarom adviseren steeds meer artsen lichaamsbeweging als “medicijn” tegen stress. Uit onderzoek is gebleken dat lichaamsbeweging waar plezier aan wordt beleefd van meer invloed is op stress dan lichaamsbeweging die als afmattend en zwaar wordt ervaren.

Circa dertig minuten lichamelijke activiteit per dag heeft een preventieve werking op mentale problemen. Lichamelijke activiteit helpt ook tegen opkomende angstaanvallen bij manische depressiviteit.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat psychotherapie in combinatie met lichaamsbeweging beter werkt dan alleen psychotherapie.

 

6) Sporten om te slapen

 

De combinatie van regelmatig bewegen en goed slapen is volgens allerhande gezondheidsexperts hét geheim voor een levenslange gezondheid. Onderzoek heeft aangetoond dat slaappatronen van lichamelijk actieve mensen beter is dan de slaappatronen van inactieve mensen. Dit heeft te maken met het feit dat het lichaam, na lichamelijke activiteit, een grotere behoefte aan slaap heeft. Oorzaak hiervan is het feit dat de meeste herstelprocessen plaatsvinden tijdens het slapen. Een half uurtje beweging 's morgens of in de vroege namiddag is volgens onderzoek de beste verzekering voor een snelle en onverstoorde nachtrust. Wel oppassen om het sportmoment niet te laat op de avond te leggen, waarschuwen experts, want dat zou de slaap juist tegen kunnen werken.

 

7) Betere prestaties op het werk

 

Lichaamsbeweging zorgt voor een stijging van de productiviteit op het werk. Dit heeft te maken met het vermogen van de mensen om zich beter te concentreren. Ook speelt het hebben van meer energie een rol. Het ziekteverzuim blijkt bij lichamelijk actieve werknemers lager te zijn dan bij inactieve werknemers. Ook gebeuren er bij de actieve werknemers minder ongelukken en zijn de ziektekosten lager. Behalve voor de individuele werknemers is dit ook voor de werkgever van voordeel. Wanneer een werkgever bewegen en gezondheid bij de medewerkers stimuleert, kan hij daar zelf ook de vruchten van plukken in de vorm van een daling in het ziekteverzuim.

 

8) Is goed voor je sociale leven

 

Eén van de leuke dingen aan sporten is dat je volledig zelf kan kiezen met wie je het doet. Hoewel het perfect mogelijk is om op je eentje aan de slag te gaan, kan sporten ook de ideale manier zijn om nieuwe relaties aan te binden of oude relaties te verstevigen.


Studies hebben aangetoond dat koppels die samen gaan sporten een sterkere band hebben dan koppels die samen in de zetel hangen. Hetzelfde geldt overigens voor vrienden en familieleden. Bijkomend voordeel is dat mensen het met een sportvriend dubbel zo lang volhouden om te blijven sporten als mensen die op hun eentje beginnen te bewegen

 

9) Is goed voor je portemonnee

 

Actievelingen leven niet alleen langer, ze leven ook beter. Ze scoren lager op hospitalisatie, doktersbezoek en gebruik van medicatie. Voor elke euro die je uitgeeft aan sport, spaar je vijf euro uit aan medische kosten. Dat berekende het Amerikaans Centrum voor Ziektepreventie eind 2008 om de hamsterende Amerikanen terug in de fitness te krijgen.

Hoewel de gezondheidskosten in de Verenigde Staten aanzienlijk hoger zijn dan in België, kunnen de rekeningen voor dokters, operaties en medicijnen ook hier hoog oplopen. Sporten hoeft daarentegen helemaal niet duur te zijn.

 

10) Is de beste vorm van pensioensparen

 

Ouder worden is een fysiologisch proces, waarbij het lichaam verzwakt. Die evolutie kan afgeremd worden. Levensstijl en fysieke activiteit spelen daarbij een bepalende rol. Je leven lang bewegen is het beste medicijn tegen typische ouderdomsziekten als artritis, osteoporose, hoge bloeddruk, enz…

  

Ga naar : Inform. Wandelen

Ga naar : Clubindex