Is wandelen ook sport?

Wandelen is ook sport. (Hoe gezond is wandelen?)

In plaats van in een fitness centrum met uw armen te staan zwaaien met gewichtjes van een halve kilogram. Verplaats je nu je hele lichaamsgewicht van 10 tallen kilogram. Het is dus een serieuze conditie oefening waaraan verschillende positieve eigenschappen worden toegeschreven zoals:

* Verminderd risico op hart ziekten en hartaanvallen.

* Sterkere beenderen

* Verbeterd evenwicht

* Verbeterde cardiovasculaire en pulmolaire conditie (hart en longen)

* Groter uithoudingsvermogen.

* Meer spieren. (Verhoogd metabolisme in rust.)

* Vermindering van lichaamsvet, gewichtsverlies

* Beter humeur (anti-stress)

* Minder stijf in de spieren en gewrichten.

* Goed tegen bijziendheid (doordat je meer in de verte kijkt i.p.v. naar uw pc scherm op 40 cm)

* Doordat je u beter voelt, straal je dit ook uit, en zie je er ook jeugdiger uit.

Hoe aan wandelen beginnen.

Normale activiteiten zoals wandelen houden normaal gezien geen medische risico's in. Maar als u reeds aan de één of andere aandoening lijdt of gebruik maakt van medicatie, dan is het sterk aan te raden om er eerst eens met uw huisarts over te praten.

Begin met 30 minuten per dag.

Om van alle gezondheidsvoordelen van wandelen te kunnen genieten zou je toch minstens dertig minuten per dag moeten wandelen. Stap goed door zodat je net niet buiten adem geraakt. Als je buiten adem geraakt ga je meer koolhydraten i.p.v. vet verbranden en ontstaat er ook melkzuur in uw spieren. Dit melkzuur geeft u de dag nadien het stijve gevoel in uw spieren. Als je dit merkt, doe het dan iets rustiger aan. Of schenk meer aandacht aan uw ademhaling. Dat is dieper inademen, even vast houden en langzaam maar volledig uitademen. (Dus ook uw buik intrekken tijdens het uitademen.) Als je na enkele dagen merkt dat dit geen enkele inspanning meer vergt, dan kan je of het tempo opdrijven of langer gaan wandelen.

Hoe, je hebt geen 30 minuten per dag om te gaan wandelen?!?

Hoewel ik me dit moeilijk kan voorstellen. Zet desnoods uw wekker een half uur vroeger. :-)

(Alle gekheid op een stokje) Door meer van uw dagelijkse activiteiten al wandelend te doen kan je deze 30 minuten verdelen in kleinere groepjes. Neem bijvoorbeeld niet de auto om naar de bakker te rijden maar ga te voet.

Bouw meer fysieke activiteit in uw dagelijkse gewoonten. Hiermee bedoel ik als je bijvoorbeeld de keuze hebt tussen de trap nemen of de lift nemen. Dan neem je de trap. Ik hoor u al tot hier denken. Ja ik ga geen 10 verdiepingen met de trap doen. Wel stap dan uit op het achtste en doe er twee langs de trap. Als je met het openbaar vervoer rijdt. Stap dan een halte vroeger af. Ga wandelen met uw hond (of die van de buren als je er geen hebt.)

Als je het niet ziet zitten om er aan te beginnen. Praat er dan eens met iemand over en onderneem samen actie. Probeer ook alle dagen op hetzelfde uur te gaan wandelen. Zo wordt het een routine en zal je het langer volhouden omdat het dan een dagelijkse gewoonte is i.p.v. een opdracht die je af en toe eens vervult en na verloop van tijd zelfs niet meer doet.

Wandelen - Energiegebruik

Hoe snel je stapt of loopt speelt weinig rol voor een zelfde afstand. Als je twee maal zo snel stapt verbruik je wel meer maar ben je ook twee maal zo snel op uw bestemming. Bij benadering verbruik je 2 tot 4 maal uw gewicht in kilocalorieën per uur dat je wandelt. 2 als je rustig stapt en 4 als je zo snel stapt dat je net niet buiten adem geraakt. Zorg ervoor dat je tijdens uw wandeling nog normaal kan praten. Op die manier heb je geen dure hartslagmeter nodig om te weten dat je over uw limiet aan het gaan bent.

Dus bvb iemand van 74kg verbruikt dan van 148 tot 296 kcal per uur. Bvb.: je hebt zin in een Mars (snoep). Dat is ongeveer 300 kcal. Dan weet je wat je moet gaan doen om die te verbranden :-)

Als je een stappenteller hebt.

Gebruik die dan ook. Een goede richtlijn is ongeveer tienduizend stappen per dag.

Als je van plan bent om langere afstanden te gaan wandelen kan je beter meerdere rondes in uw omgeving wandelen dan daadwerkelijk ver van huis weg te wandelen. Mocht er dan iets gebeuren of het weer wordt slechter dan ben je snel terug thuis.

Wandelen - Opwarmen en afkoelen:

De beste opwarming is om gewoon rustig te beginnen en langzaam maar zeker het tempo op te drijven. En op het einde van de wandeling kan je jouw spieren even zacht stretchen gedurende enkele seconden. Mocht dat laatste pijn doen stop daar dan mee. En doe het de volgende dag iets rustiger aan.

Kleedt u ook niet te warm anders ga je meer zweten. En dit kan uw huid irriteren. En ook koel je dan thuis te snel af als je die bezwete kleding uit doet. Het beste is ook katoenen onderkleding. Deze vangt het zweet beter op dan synthetische kleding. Ook goede wandelschoenen zijn van belang als je langere afstanden gaat doen. Stap eens binnen in een sportwinkel en praat er over met de uitbater. (Niet met het personeel, die zijn enkel uit op verkopen.)

P.S. Tip Bleinen voorkomen : Bleinen komen niet door te kleine maar vooral door te grote schoenen.

Wandelen moet plezant zijn.

Draag vooral losse en comfortabele kleding. En zorg dat je iets bij hebt voor het geval het begint te regenen.

Beschermt u ook tegen de zon. Zeker als je zweet zal je sneller verbranden. Wrijft u dus in tegen de zon of draag kleding met lange losse mouwen. Een zonnepet, enz.

Drink voldoende water voor je vertrekt. Zo moet je geen water meesleuren. Als je van plan bent om meerdere uren te gaan wandelen kan je best wel wat reserve meenemen. Zeker als het buiten warm is.

Neem uw vrienden of familie mee. Zo combineer je het fysieke met het sociale. Of een walkman als je alleen wenst te wandelen.

Volg ook niet iedere dag dezelfde route. Anders word het eentonig.

Als je extra stimulans nodig hebt informeert u dan of er in uw buurt misschien een wandelclub is.

Als je nog niet gewoon bent om te wandelen en je hebt een medische conditie praat er dan eerst eens over met uw arts.

Ik kreeg onlangs deze vraag : Trivia : hoe snel wandelt een normaal mens ?

Een gemiddelde mens stapt onder normale omstandigheden tegen +/- 3 kilometer per uur. Maar om van wandelen een sport te maken (met de bedoeling van te vermageren) zouden we toch een halve marathon op 3 uur moeten stappen. Of dus +/- 7 km/uur.

Wandelen Samenvatting :

Probeer minstens 30 minuten per dag te wandelen.

Zoveel mogelijk dagen per week.

Bepaal op voorhand het aantal kilometer. Ongeacht uw tempo.

Denk aan uw comfort. Het moet leuk blijven en geen lastpost.

Als je aan het vermageren bent, moet je dit combineren met een duursport (zoals wandelen) om te verhinderen dat je gewichtsverlies van spieren bekomt ipv gewichtsverlies door het verbranden van vet.

Wandelen stretchen : als je normaal wandeld is dit niet nodig.

Vermageren armen : Je kan bvb 2 halters meenemen en met je armen zwaaien terwijl je wandeld.

Meer info op www.infonosity.be

Ga terug naar "Startpagina" : Wandel Mee Brueghel

Ga terug naar "Hoofdpagina" : Inform. Wandelen